Ворота Одеси (будівництво морвокзалу, аеровокзалу, автовокзалу)

Кажуть, що вокзали — це ворота міста, його обличчя. І правильно. Хороше місто починається з хорошого вокзалу. Поки що в Одесі тільки один залізничний вокзал відповідає вимогам пасажирів. Збудований за проектом архітектора Чуприна, він полюбився городянам і приїжджим — зручний, світлий, просторий, затишний.

Але в Одесу ведуть не тільки залізничні шляхи. Тисячі людей щоденно прибувають до міста на суднах і літаках, поширюються міжміські автомобільні перевозки. Ось чому уряд відпустив великі кошти на будівництво ще трьох вокзалів в нашому місті. Готові проекти цих вокзалів, і вже почато їх спорудження.

Таким буде Одеський морський вокзал. Малюнок В. Наумця. Газета «Чорноморська комуна», 31.08.1961 р.

Таким буде Одеський морський вокзал. Малюнок В. Наумця. Газета «Чорноморська комуна», 31.08.1961 р.

Одеський порт називають морськими воротами України. Новий морський вокзал, один з найбільших на Чорному морі, буде гідною прикрасою порту, гордістю одеситів. Він почнеться коло підніжжя Потьомкінських сходів, де головні в’їзди приведуть вас на міст-віадук. Минувши його, ви потрапите на просторий майданчик, в центрі якого височитиме ажурна споруда з скла і бетону. Тут буде все необхідне для зручності пасажирів: зали чекання, операційний зал, пошта й телеграф, кімнати матері й дитини, службові приміщення, а на другому поверсі — ресторан. Поруч — стоянки міського транспорту, криті перони, квіти. Посадки на судна здійснюватимуться крізь портальні трапи, які рухатимуться по рейках, прокладених поверхом нижче на рівні складів для вантажів. Ці склади містяться під привокзальною площею, і ви їх не побачите. Зате очам відкриється широкий простір одеської затоки і безбережної морської далі.

Максимум вигід для радянських людей, для наших іноземних гостей! Таке завдання поставили перед собою будівельники. Вони уже встановили фундаменти під головну частину складу, на 70 метрів подовжили існуючий мол. Закінчено гідротехнічні роботи. Завод залізобетонних виробів доставив на будівельний майданчик збірні колони.

Але для такої потужної організації, як «Чорноморгідробуд», звичайно, цього ще замало. Минуло сім місяців відтоді, як почались будівельні роботи. За цей час БУ-1 (начальник т. Крайній) освоїло тільки 32,4 тисячі карбованців. А на 1961 рік будівельникам вокзалу відпущено 180 тисяч карбованців! До кінця року не так уже й багато часу. Графіки будівництва під загрозою зриву. Треба поквапитися, дорогі товариші будівельники! Попереду у вас складний цикл робіт і розкачуватись ніколи.

На будівництві аеровокзалу. Малюнок В. Наумця. Газета «Чорноморська комуна», 31.08.1961 р.

На будівництві аеровокзалу. Малюнок В. Наумця. Газета «Чорноморська комуна», 31.08.1961 р.

..Ми пересікаємо місто. Поворот ліворуч, і одразу перед нами виникає панорама будови аеровокзалу — повітряних воріт Одеси. Тут приземляються могутні лайнери з Москви, Ленінграда, Києва. Владивостока, Тбілісі, з столиць різних країн Європи, і тому будівельники поспішають закінчити головну будову, чотириповерховий готель, службові приміщення, весь комплекс споруд ще в нинішньому році.

На будівництві аеровокзалу щодня працює понад 250 чоловік. В лівому крилі будови розмістяться приміщення для пасажирів внутрісоюзних сполучень, у правому — міжнародних, В центрі — високий операційний зал, зали відправлення та прибуття, ресторан. Все це вже можна бачити, але тут неприпустимо затримуються облицьовувальні роботи, які «Головтунельметробуд» має виконати в граніті, мармурі, мозаїці» дзеркальному склі. Начальник дільниці В.П. Суриков серйозно стурбований:

— На облицьовувальних роботах, — говорить він, — зараз працює 40 чоловік замість 80. Щоденно половина кваліфікованих робітників на моїй дільниці простоює, хоч всі необхідні матеріали є. Нам потрібний широкий фронт робіт, а БМУ-29 (начальник т. Самгін) дуже повільно встановлює металічне переплетення, яке за графіком має бути вже на всьому фасаді.

На будівництві Одеського аеровокзалу повільно ведеться і монтаж опалення, вентиляції, водопроводу, каналізації, що в свою чергу затримує штукатурів, паркетників, мозаїчників, червонодеревників.

Необхідно негайно виправити становище, увійти в графік робіт. Не за горами осінь, зима. Тисячі пасажирів чекають закінчення будівництва аеровокзалу.

Проект автовокзалу. Малюнок В. Наумця. Газета «Чорноморська комуна», 31.08.1961 р.

Проект автовокзалу. Малюнок В. Наумця. Газета «Чорноморська комуна», 31.08.1961 р.

Нарешті, третій за рахунком вокзал, який будується в нашому місті, — автомобільний. Уже тепер Одеса відчуває в ньому гостру потребу. Порівняно з 1957 роком автомобільні внутріобласні і міжміські перевозки зросли у п’ять разів. Якщо в 1960 році за добу приходили й відправлялись з Одеси 230 автобусів, то в 1965 році буде 480.

Автомобільні ворота Одеси будуть не менш комфортабельні і впорядковані, ніж морські та повітряні. Дуже добре, що цей вокзал будується в Центральному районі, між вулицями Дзержинського, Орджонікідзе та Ленінградською поблизу магістралі Одеса-Москва. Зручніше місця не підшукати.

Ажурну триповерхову будову з бетону, алюмінію і скла буде видно ще при в’їзді у місто. На першому поверсі розмістяться операційний зал, каси і веранди з посадочними майданчиками, на другому — зали чекання, ательє побутового обслуговування, їдальня, автомат-закусочна, радіовузол, кімната матері й дитини. На третьому — готель на 50 чоловік з усіма вигодами, гуртожиток водіїв, адміністративні приміщення. Всю будову увінчить плоска покрівля, на якій буде зроблено видовий майданчик.

Будівництво автомобільного вокзалу вже розпочато. Та, на жаль, ведеться воно повільно. Шляхове будуправління № 22 (начальник т. Перегуд) порушує умови договору, не постачає матеріалів для зливових стоків. Повільно велись досі й земляні роботи, що затримує кладку фундаменту. Тут добре повинні попрацювати БУ-В04, СБМУ-31, але на будові зараз працює мало машин і людей. Максимум уваги будівництву автовокзалу має приділити Центральний райком партії.

Згадаймо, як будувався в Одесі залізничний вокзал, яку шефську допомогу подали в той час цій будові одеські комсомольці, підприємства міста, громадськість. Згадаймо суботники і недільники, нічні зміни, соціалістичне змагання між будівельниками, обмін досвідом роботи. В той час в місті будувався один вокзал, а тепер цілих три.

Щоправда, часи інші. Техніка зробила великий крок вперед. Але все ж успіх справи вирішують люди.

Скажемо відверто, з боку райкомів партії, громадськості будівництву нових вокзалів приділяється мало уваги й допомоги. Чому б не організувати соціалістичне змагання між будівельниками трьох вокзалів, чому б комсомольським організаціям за прикладом минулих років не направити на будови молодь. Ми не побачили на всіх трьох будівельних майданчиках наочної агітації, зобов’язань на честь XXII з’їзду КПРС. Не розгорілось ще змагання між будівельниками за кращу якість.

Недостатню увагу будівництву трьох нових вокзалів приділяє раднаргосп. Чому б не координувати дії тих організацій, які ведуть будівництво. Тоді б і перебоїв у постачанні матеріалів і деталей було б менше, і краще була б організована праця будівельників.

Будівництво трьох нових вокзалів — велика подія в житті міста. І треба зробити все для того, щоб воно провадилось високоякісно і швидко.

І ще. Нехай на наших вокзалах буде багато зелені і квітів. Про це треба подбати заздалегідь. Треба подумати і про те, щоб на всіх вокзалах працювали енергійні, культурні люди, здібні проявити справжню турботу про пасажира, щоб кожний прибулий на один з цих вокзалів Одеси міг сказати:

— Відмінні вокзали — відмінне обслуговування.

В. НІКОЛАЄВ.

Газета «Чорноморська комуна», 31.08.1961 р.

Проект автовокзалу.
Таким буде Одеський морський вокзалі.
На будівництві аеровокзалу.
Малюнки В. Наумця.

Оцифровка пленки
Реклама альбомов 300
Реклама альбомов_2  300