28.08.2023
«ЗСУ – в першу чергу!»: акція протесту біля Одеської мерії і звернення волонтерів до влади
«ЗСУ – в першу чергу!» – під таким гаслом сьогодні на пікет біля Одеської мерії вийшла найвідоміша волонтерка Одеси, очільниця Благодійного фонду «Корпорація монстрів» Катерина Ножевнікова.
Пікет було анонсовано як одиночний, однак до нього приєдналися декілька десятків одеситів.
Цю акцію спричинило обурення діями влади – витрачанням бюджетних коштів не на потреби Сил оборони, а на речі, що в умовах війни, яка ведеться Росією задля знищення України, є далеко не першочерговими. Про це заявила сама Катерина Ножевнікова у відкритому зверненні.
«Станом на сьогодні півтора роки з моменту повномасштабного вторгнення йде тотальна російсько-українська війна. Довгострокова, затяжна війна на виснаження людського, економічного та військового потенціалів.
Разом з тим, по всій Україні, як із державного бюджету, так і з місцевих бюджетів здійснюються видатки на не критичні потреби – закупівлю овочерізок, барабанів, реконструкцію доріг третьорядного значення в Карпатах, розв’язок в Києві, перекладання бруківки, ремонти стадіонів та вокзалів за 40 км від лінії фронту, благоустрій з фонтанами, закупівлю космічної вартості офісних крісел держкорпораціями, продовольства із цінами 17 грн за яйце та 50 грн за кілограм картоплі тощо. Нараховуються тисячі випадків по всій Україні.
В місті Одеса та Одеській області одними із сотень прикладів такого мародерства, цинічного використання коштів із метою дерибану видатків наближеними до влади виконавцями робіт є реконструкція приміщення Київського райсуду (за 106 млн грн, кошти міського бюджету Одеси) та ремонт Театру юного глядача на вулиці Грецькій, 48а (за 31 млн грн, кошти обласного бюджету).
Один поточний ремонт такого театру – це дві тисячі FPV дронів для ЗСУ. Сто шість мільйонів на ремонт суду – це 212 тисяч кровоспинних турнікетів, без яких прямо зараз, щодня помирають десятки, сотні бійців», – заявила волонтерка.
Очільниця фонду, що за роки своєї діяльності заслужив на безумовну довіру тисяч людей, а після повномасштабного вторгнення російських окупантів в Україну визначив головним напрямком роботи допомогу українській армії, застерігає: «Якщо не пріоритезувати всі видатки бюджетів всіх рівнів і не забезпечити дієвий контроль за використанням цих коштів (зокрема, із залученням громадськості), щоб закуплені за ці кошти БПЛА, зброя, речове забезпечення, такмед, ПММ тощо реально потрапляли до бійців – є ризики, що Україна програє війну через різність економічних та фінансових потенціалів, попри сплачену величезну ціну і героїзм воїнів».
У зверненні наголошується: держава на рівні як центральних органів виконавчої влади, так і місцевого самоврядування має залишити критичні видатки на енергетику, охорону здоров’я, освіту, критичну інфраструктуру, транспорт, підтримку функціонування економіки, пенсійні виплати рядовим пенсіонерам (але не великі виплати суддям та іншим категоріям), а весь інший ресурс із нікому не потрібних ремонтів другорядних доріг, стадіонів, приміщень театрів, судів, «безглуздих регіональних програм» – спрямувати на Сили оборони.
Вище керівництво держави має запропонувати українцям та військовим новий суспільний договір, в рамках якого буде збережено баланс між ризиками згортання децентралізації та забезпечення спрямування всіх доходів держави бюджетів усіх рівнів на забезпечення Сил оборони, що відновить довіру суспільства і волонтерської спільноти до влади на всіх рівнях.
У зверненні від імені волонтерської спільноти України та громадянського суспільства перераховано конкретні вимоги до влади:
Ми вимагаємо:
1. Від Президента України, Верховного Головнокомандувача, Верховної ради, Кабінету міністрів – негайно впровадити, ухвалити термінові зміни до Бюджетного кодексу України, Податкового та Митних кодексів, до Закону про бюджет на 2023 рік та у Бюджетній декларації, проекті Закону про державний бюджет на 2024 – з метою здійснення жорсткого секвестру бюджетів, із виокремленням справді пріоритетних видатків на критичні потреби українського народу, що покриватиметься за рахунок макрофінансової допомоги від партнерів – проте спрямування УСІХ інших доходів бюджетів усіх рівнів на видатки Сил Оборони із контролем їх використання.
Зокрема, на закупівлю зброї та виплату грошового забезпечення військовослужбовцям та службовцям Сил Оборони, щодо якого є сигнали затримок у виплатах, виплат не в повному обсязі, корупції із виплатами.
Також негайно вимагаємо змінити поточні норми права щодо можливості фінансування із місцевих бюджетів виключно заходів та робіт з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки місцевого значення до розширення номенклатури закупівель військовими частинами в рамках механізму субвенції, затвердити інші зміни до Бюджетного кодексу та інших нормативно-правових актів, що гарантували би раціональне ефективне планування видатків.
Від депутатів місцевих рад – терміново спрямувати не критичні видатки бюджетів органів місцевого самоврядування на потреби Сил оборони в рамках норм діючого Бюджетного кодексу.
Тобто, ми вимагаємо консолідувати усі ресурси держави, перш за все фінансові, заради Перемоги.
2. Законодавчо запровадити сталі, інституційно спроможні механізми громадського контролю за видатками та закупівлями Сил Оборони, а саме забезпечити роботу дієвих, із повноваженнями, органів громадського контролю (громадських рад, тощо) не тільки на рівні громадської ради Міністерства оборони України, але і за видатками і забезпеченням в усіх командуваннях, угрупуваннях, бригадах та батальонах ЗСУ, у структурі МВС і т.д.
Результатом має стати повернення довіри до закупівель і постачання у Силах оборони. Що буде реалізовано у вичерпному забезпечені усім необхідним від рядового бійця до медичної роти, від командувань і штабів – до окопу, із забезпеченням якості та ефективності використання бюджетних коштів на всіх етапах.
Також вимагаємо терміново змінити нормативно-правову базу у бік прощення поточної звітності, скасування надмірних бюрократичних вимог «Української паперової армії», лібералізації і спрощення законодавства, із посиленням ролі як громадянського суспільства так і незаангажованих правоохоронних та антикорупційних органів.
Що у комплексі унеможливить створення «приватних армій» у ЗСУ та Силах оборони за рахунок коштів місцевих бюджетів, але разом із тим дозволить забезпечити СОУ усім необхідним по летальній та нелетальній номенклатурі, із кращим співвідношенням цінаякість та в найкоротший строк.
3. Від Одеської міської ради, Одеської обласної ради, рад органів місцевого самоврядування по всій країні – скасувати поточні тендери та зупинити видатки на не критичні статті, наприклад, на реконструкцію приміщення Київського райсуду (за 106 млн грн, кошти міського бюджету м. Одеси), ремонту Театру юного глядача на вулиці Грецькій, 48а (за 31 млн грн, кошти обласного бюджету), будівництво частини вулиці з водопроводом у селі Ставрове Окнянського району (37,8 млн грн, кошти обласного бюджету) тощо, по всіх регіональних та бюджетних програмах, та планувати бюджет на 2024 рік із чіткою пріоритезацію критичних видатків.
Від всіх ОВА, органів місцевого самоврядування, місцевих рад всіх регіонів України– скасувати поточні тендери та зупинити видатки на не критичні статті, по всім регіональним та бюджетним програмам, та планувати бюджет на 2024 рік із чіткою пріоритезацію критичних видатків із метою вичерпного задоволення потреби ЗСУ та Сил оборони.
Повний тест Катерини Ножевнікової опубліковано на її
Звернення відкрите для підписання волонтерськими фондами, громадськими організаціями, громадянами України. Долучитись до нього, поставивши свій підпис, можна
Фото:
16.08.2023