28.01.2023

З Чорноморського порту вийшло чергове судно з українським зерном для Ефіопії

З Чорноморського порту вийшло чергове судно – балкер AMIRA HANA з 30 тис. тонн української пшениці. Вантаж призначений для Ефіопії – африканської країни, мешканці якої потерпають від голоду.

Про це повідомила Адміністрація морських портів України.

Наприкінці минулого року порти Великої Одеси (Одеського, Чорноморського і Південного) вже відправили 3 судна з 80 тис. тонн гуманітарної пшениці від України для Ефіопії та Сомалі. Йдеться про програму GrainFromUkraine. Вона започаткована Президентом Володимиром Зеленським та реалізується за підтримки Всесвітньої продовольчої програми ООН та розвинутих країн світу. Головна мета – забезпечити доступ до украінського зерна країнам, що потерпають від голоду. Вже понад 30 країн доєднатися до програми, а сума донатів складає майже 200 млн доларів.

Тим часом, констатують українські фахівці, через дії росіян світ щомісяця недоотримує мільйони тонн продовольства. За умови повноцінного функціонування зернового коридору обсяги українського експорту на світові ринки мали б становити 25-29 мільйонів тонн. Однак, з жовтня українські порти змушені працювати на половину своєї потужності, зменшився обсяг флоту на вхід до портів під завантаження, зменшився обсяг експорту на 3 млн тонн щомісяця. Головна причина – цілеспрямований саботаж російською стороною інспекцій суден в Босфорі, що призводить до стабільно великої черги з понад 100 суден.

«Починаючи з жовтня 2022 року, делегація Росії в Спільному координаційному центрі (СКЦ) почала штучно гальмувати процес інспекції суден. По-перше, як тільки обсяг експорту почав зростати, російська сторона скоротила кількість інспекційних команд з 5-ти до трьох – без будь-якого пояснення. По-друге, штучно збільшують час на проведення самих інспекцій через перевірку показників роботи суден, які не регламентовані документами СКЦ та не мають жодного відношення до Зернової угоди.

Так на перевірку одного судна йде від чотирьох годин, а вдень відбувається 5-7 перевірок при мінімально необхідних 16-18. Непоодинокі випадки, коли росіяни просто відмовляються працювати з вигаданих причин, тоді як всі інші сторони в СКЦ підтверджують умови для продовження інспекції, – пояснив Руслан Сахаутдінов, представник України в СКЦ. – Проблема вирішується збільшенням інспекційних груп та кількістю інспекцій в день. Ми неодноразово звертались до наших партнерів по угоді і вони готові до цього. В листопаді, коли в Босфорі очікували понад 200 суден, ООН та Туреччина самостійно провели за два дні 86 інспекцій та довели, що це цілком реально».

Нагадаємо: за даними АМПУ, станом на 18 січня в Босфорі на інспекцію СКЦ очікувало 121 судно (28 – з агропродукцією на борту, 93 – судна, які йдуть до портів під завантаження). Середній час очікування – від 2 до 5 тижнів, що також призводить до мільйонних збитків вантажовласників. Черга спостерігається, починаючи з листопада 2022-го. Це відображається на обсягах експорту. Так, в листопаді порти експортували на 47% менше агропродукції, ніж в жовтні, коли ці проблеми починались. Якщо в жовтні було недоекспортованно майже 2 млн тонн агропродукції, то в листопаді та грудні це вже по 3 млн тонн на місяць. Така тенденція зберігається також у січні.

Нагадаємо також: 22 липня в Стамбулі за пропозиції ООН Україна, Туреччина та Генеральний секретар ООН Антоніу Гуттереш підписали Ініціативу про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний».

«Зернова ініціатива» дозволила розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, які знаходяться на межі голоду, зокрема Ефіопії, Сомалі, Афганістану.

Фото АМПУ ілюстративні.

Інформагентство «Вікна-Одеса»

ОДУВС
Реклама альбомов 300
Оцифровка пленки