В Одесі відкрилася виставка, присвячена мистецтву давніх єврейських надгробків


Створений Одеським центром дослідження Голокосту музей геноциду «Територія пам’яті» — наймолодший в Україні. Він відкрив свої двері для відвідувачів щойно у травні цього року. Музей присвячений геноцидам ХХ–ХХІ століть: геноциду вірмен, Голодомору, Голокосту, геноциду ромського народу, та сучасному геноциду українців російськими загарбниками.

17 липня у пам’ять про знищену кривавою хвилею Голокосту культуру єврейських містечок України в музеї відкрилася виставка «Сатанів: загублений світ давнього єврейського цвинтаря», авторства члена команди ГО «Україна Інкогніта», краєзнавця та журналіста Дмитра Полюховича.

На виставці представлені зразки традиційного народного єврейського мистецтва на прикладі декору давніх надгробків-мацев з цвинтаря в Сатанові, що охоплюють період від середини XVII та до самого початку ХІХ століття. Дмитро придумав і втілив у життя власну методику обробки світлин давнього різьблення по каменю, які він називає «витинанками», та пояснює чому так:

«Мене завжди зачаровувало різьблення на давніх єврейських надгробках, особливо датованих періодом від кінця XVII та до початку ХІХ століття. На цей час припадає пік розвитку різьбярського мистецтва у євреїв. Показати на звичайних світлинах всю красу робіт давніх майстрів досить складно — заважають плями моху, лишайників, вивітрювання тощо. От я і придумав власне ноу-хау — прибрати все зайве, тобто відрізати, витяти повністю тло. У підсумку виходить самодостатній художній твір».

Варто нагадати що низку надгробків, декор яких представлено на виставці, було виявлено під час дослідження некрополя у рамках проекту «Могили предків», ініційованого ГО «Україна Інкогніта» та відділом культури національностей релігій та туризму Городоцької міськради. Мета проекту — дослідження усіх давніх некрополів колишнього Городоцького району Хмельницької обл. (українських, польських та єврейських) з метою показати багатонаціональну та поліконфесійну культуру та історію Поділля.

Колекцію робіт з декором надгробків давнього цвинтаря в містечку Сатанів за сприяння Об’єднаної єврейської общини України вперше виставили ще навесні цього року в найбільшому єврейському музеї України «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» (м. Дніпро). По тому в Національному історико-меморіальному заповіднику «Бабин Яр» у Києві. Наразі черга дійшла до Одеси.

Варто зазначити, що виставка не лише про мистецтво, але й про зашифровані у декорі приховані сенси, які розкривають культуру та вірування євреїв України. Дмитро цей аспект теж дослідив. Відвідувачам виставки про це розповіла співробітниця музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні», кандидат історичних наук Олена Іщенко.

«Ті, хто сьогодні завітав в Музей геноциду — люди небайдужі до збереження культурної спадщини різних народів України, — говорить Олена Іщенко. — Вони були враженими представленими орнаментами мацев з єврейського цвинтаря в Сатанові. Адже вони дозволили проникнути в глибокі смисли, що закладалися тими, хто замовляв і виготовляв надгробки. Присутні емоційно говорили про долю єврейських кладовищ Одеси, свавілля міської влади в радянські часи».

Крим того історик з Дніпра зазначила:

«Люди відзначали оригінальність авторського задуму, що дозволив з максимальною точністю (аж до розшифровки івритомовних текстів) відтворити зображене кілька століть тому…»

Крім того пані Ішенко акцентувала, що:

«Одеські краєзнавці прагнуть вивчати єврейську спадщину і долучати до неї школярів і студентів і таким чином виховувати молодь в дусі поваги до поліетнічної культури України».

«Особисто мені було цікаво, що оздоблення нетипове для Одеси та Півдня України, — розповіла одна із перших відвідувачок виставки письменниця Марія Галіна. — Власне на наших цвинтарях єврейські надгробки взагалі практично позбавлені декору. Виявляється це оздоблення може бути просто фантастичним! Вразили складні та символічні зображення, зоомрофні та рослинні мотиви — навіть дивні, бо тут і протистояння лева з однорогом, і двоголовий орел з «коенськими руками» замість корон, і пелікан, що роздирає собі груди — тобто символи, які ми звикли приписувати зовсім іншим культурам, але вбудовані у єврейський світогляд і контекст. Хочу відмітити наглядне та досконале оформлення виставки, бо всі візерунки ми мали додаткову нагоду побачити на окремих плакатах з відповідними поясненнями… Взагалі, неймовірний матеріал, всім раджу».

«Виставка є своєрідною ретроспективою історії євреїв Поділля, — коментує подію операційний директор ОЕОУ Віталій Камозін. — Розповідь в оригінальному форматі про історію єврейських громад є ефективним способом привернути увагу до трагедії Голокосту, внаслідок якої культуру штетлів було повністю знищено. Це актуалізується через призму сучасної війни, коли загарбники вже й не приховують, що їхньою метою є винищення українців як народу».

«Виставка насамперед повертає нас до пам’яті, до пам’яті про єврейський народ, який пережив погроми, Голокост, радянський антисемітизм, — коментує подію голова правління ГО «Одеський центр дослідження Голокосту» Павло Козленко. — Більшість єврейських цвинтарів вже знищено і не збереглися. Ті, що частково збереглися, перебувають у жахливому стані. Залишки мацев, що збереглися, це унікальний етнографічний і дослідницький матеріал. Представлена виставка Дмитра Полюховича, знайомить нас із мистецтвом мацев, як окремому напрямі єврейської культурної спадщини».

Відвідати виставку можна до 30 липня. Адреса: Одеса, вул Садова 10, музей геноциду «Територія пам’яті». Вихідний неділя, понеділок. Вт–чт 11:00 до 16:00, п’ятниця 14:00–18:00, субота 11:00–15:00.

Після Одеси виставку можна буде побачити у Хмельницькому.

Дмитро СМОТРИЧ,
«Україна Інкогніта».

Фото Віктрії БІЛОВІЛ.

18.07.2024.


Більше про Одеський центр дослідження Голокосту дивіться тут.

Реклама альбомов 300