Київські політтехнологі намагаються маніпулювати свідомістю одеситів?


Що ближче день проведення місцевих виборів в Україні – то більше з’являється повідомлень про використання адміністративного ресурсу в Одеській області представниками Партії Регіонів...

Голова Одеської ОДА Едуард Матвійчук на словах гарантує одеситам чесні вибори, а насправді використовує брудні політичні технології. Ми дослідили роботу київської фірми Агентство моделювання ситуацій і з’ясували, що з 22 липня її «політичні експерти» Віталій Бала та Олексій Голобуцький ведуть цілеспрямовану кампанію з дискредитації роботи міського голови Едуарда Гурвіца та підвищення рейтингу губернатора Едуарда Матвійчука. Так, в інформаційному агентстві УНІАН за період з 22 липня до 12 жовтня поточного року вийшло 14 матеріалів (це 1,27 матеріал на тиждень; 69% від усіх матеріалів на УНІАНІ згаданих авторів за визначений період), за змістом яких стає зрозуміло, що вони є елементом продуманої маніпуляційної технології.

Для прикладу наведемо ситуацію навколо коментаря Олексієм Голобуцьким однієї конкретної події в Одесі. 6 жовтня на Думській площі пройшов мітинг, проведений одеською організацією Партії Регіонів. Послухати виступи так званих опозиціонерів (вони при владі в державі вже вісім місяців, а О. Костусєв очолював Антимонопольний комітет навіть за часів В. Ющенка) організовано прибули 700 осіб. За повідомленнями ЗМІ, переважну частину присутніх на мітингу, які поводили себе дуже пасивно та мовчки тримали символіку партії, складали студенти двох вузів, ректори яких входять до Партії Регіонів. Не викликає сумнівів повідомлення про те, що їх зібрали в будній день адміністративними методами і вони отримали (та й то не всі!) за участь у мітингу «гонорар». Проте «засоби масової дезінформації», підконтрольні особисто Олексію Костусєву та його сателітам (телеканали АТВ, ГРАД, АРТ, ГЛАС; Інтернет-сайти «Думская.net», «Ревизор», «Таймер») поширили інформацію про багатотисячні мітинги в Одесі, скеровані проти чинного міського голови. Дезінформація очевидна – серед мітингуючих майже не було одеситів – студенти зазначених вузів переважно є мешканцями Одеської та сусідніх областей. Більше того, кількість мітингуючих в повідомленнях «засобів масової дезінформації» також було завищено в рази – це видно навіть на фотографіях, розміщених на «костусєвських» сайтах. Проте інформація поширилася – і ось з якою метою.

Гебельс свого часу казав: «Що більша брехня, то швидше в неї повірить публіка». Якщо ж до дезінформації (тобто брехні) додати маніпулятивні технології, то можна серйозно вплинути на думку виборців. І ось саме таку маніпулятивну кампанію вже понад два місяці проводить київська організація «Агентство моделювання ситуацій». Вона об’єднала політтехнологів (які іноді неправомірно називають себе «політичними експертами»), підконтрольних відомому олігарху Олександру Фельдману, який донедавна входив до Блоку Юлії Тимошенко, а після президентських виборів завбачливо перейшов до Партії Регіонів. Про подібну ситуацію у фільмі «Гараж» було сказано так: «Воврємя прєдать – ето нє прєдать – ето прєдвідєть». І ось виявилося, що підконтрольні цій «прєдвидящій» особі – ще менш принципові. Попросту кажучи, професійні політичні особи легкої поведінки. Йде наказ «фас!» - і вони починають в своєму агентстві «моделювати ситуацію». Замовлення на створення позитивного образу Едуарду Матвійчуку надійшло до АМС в липні – вже тоді з’являються перші замовні матеріали провідних бійцівських псів Агентства – Віталія Бали та Олексія Голобуцього. Про останнього – декілька слів, адже саме він у вересні-жовтні намагається активно маніпулювати свідомістю одеситів вже стосовно виборів міського голови.

Коротка довідка: Голобуцький Олексій 1976 року народження, заступник директора АМС, закінчив історичний факультет Львівського університету імені І. Франка. Активіст Республіканської партії, Молодої України, потрапивши «під крильце» Олександра Фельдмана «прєдвідєл» разом зі своїм господарем – працював на БЮТ, а тепер – «гне спину» на ПР.

Матеріал Олексія Голобуцького про мітинг 6 жовтня виконано в скупому жанрі експертної оцінки. Ґрунтуючись на повідомленнях засобів масової дезінформації (звичайно, розуміючи їхню брехливість), політтехнолог наводить інформацію про якусь «динаміку росту протестних настроїв». Щоб бачити динаміку – як «політолог» Олексій Голобуцький це повинен розуміти – слід говорити про низку подій, про статистику, про опитування. А не апелювати до інформації про «масштаб мітингу» та про «радикальність вимог опозиції». Жодної достовірної інформації про мітинг політтехнолог не подає, але робить висновок: Едуард Гурвіц може зняти свою кандидатуру. От це справжнє пророцтво в дусі середньовічних астрологів: якщо сонце буде в сузір’ї Рака, то Леви будуть себе почувати недобре. Все б нічого, але таку «експертну» оцінку – насправді ж маніпулятивну технологію – тиражують на декількох Інтернет-ресурсах, які претендують на звання ЗМІ. Тим самим коло брехні поширюється – тепер виходить: мітинг був таким великим, що його навіть в Києві почули. В Києві його почули лише «Гала і Бала» (перефразовуючи назву відомого харківського тандему «Допа і Гепа», яких, до речі, «Гала і Бала» теж підтримали на минулих виборах своїми «експертними оцінками»). А от в Одесі протести замовкли, як тільки студентам видали на мітингу «гонорар».

Але ситуація насправді ще складніша. Це не просто використання очевидної маніпуляції. Гру подібних до «Гали і Бали» політтехнологів розраховано на те, що в суспільстві сформується видимість певної загальної думки. Тоді підтасовані результати виборів не викликатимуть у одеситів запитання, як політик з чотирьохвідсотковим рейтингом став міським головою. Дезінформуючи, маніпулюючи свідомістю, вони створюють димову завісу для тіньових дій в ТВК. Шкода, але Одеса може наступити на ті ж граблі, що у 1998 році. Одесити мають сказати своє тверде слово стосовно таких відвертих технологій з насадження вигідного Києву кандидата в міські голови. І звичайно, цьому сприяє топорна робота «костусєвських» політтехнологів на кшталт «Гали і Бали», яка підриває довіру до їхньої фірми «АМС» та до представників Партії регіонів в Одесі.

Сергiй Сальников, директор регiональних програм iнституту нацiональних iнтересiв.

Реклама альбомов 300